Mainonnan vaikutus jatkuvaan ostamiseen

Hyvin moni meistä elää jatkuvassa digitaalisessa mainos- ja ostoärsyketulvassa. Moni verkkosivu, palvelu tai some pursuaa mainoksia, on tuotetestivoittajia, tarjouksia, helppoutta.

Se vaikuttaa mieleemme kuten kaikki muukin ja hyvin helposti ohjaa toimintaamme. Jos näet jonkin uuden verkkokaupan mainoksia jatkuvasti kaikkialla, saatat ennen pitkää käydä tilaamassa jotakin, koska kyseinen kauppa tuntuu ”normaalilta” digitaalisessa elinympäristössäsi – näethän sen logoa ja tarjouksia jatkuvasti niissä palveluissa mitä käytät. Joten kai kaikki muutkin sieltä tilaa, eiköhän kokeilla?

Entä jos niiden mainosten sijaan sinut ympäröitäisiin joka päiväisessä digitaalisessa maailmassasi lähiympäristössä toimivien huolto- ja korjaamopalveluiden, ompelimojen, lähelläsi toimivien pienyrittäjien joilla olisi vaikka kuinka upeita tuotteita, mainoksilla? Voi olla, että sen sijaan että heittäisit vanhan mekkosi roskiin, pistäytyisitkin sen kanssa ompelijalla ja hän ehkä tuunaisi siitä jotain ihan uutta ja uniikkia.

Kuka vaikuttaa ostopäätöksiisi? Väitöskirjatutkija Sonja Holopainen kertoi aiheesta ajatuksia herättävästi huhtikuussa 2025 Ylellä https://yle.fi/a/74-20154002